Jeugdhulp en WMO de gehele provincie Noord-Brabant (bijna)

Ja, het is gelukt. Samen met onze Sociale partners in de regio’s breiden we ons werkterrein verder uit.

Vanaf de aankomende week, vanaf 1 juni 2022 zijn we in de volgende regio’s actief:

West-Brabant West:
Bergen op Zoom, Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert.

West-Brabant Oost:
Aalburg, Alpen Chaam, Baarle Nassau, Breda, Drimmelen, Geertruidenberg, Oosterhout, Werkendam en Woudrichem.

Hart van Brabant:
Dongen, Gilze Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk.

Noordoost-Brabant:
Bernheze, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Cuijk, Grave, Haaren, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Landerd, Meierijstad, Mill en Sint Hubert, Oss, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Uden, en Vught.

Zuidoost-Brabant:
Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Eindhoven, Eersel, Heeze-Leende, Oirschot en Reusel-de Mierden.

Wachttijd 1 – 2 weken

Heb jij een hulpvraag omtrent de Jeugdzorg en/of Maatschappelijke ondersteuning en begeleiding?

Neem contact met ons hoofdkantoor in Tilburg op: https://pomocholandia.nl/nl/contact/

Hulpverlening Poolse gezinnen in Tilburg

Het is weer mei 2022. Lente in Noord – Brabant is in volle gang. De centrale examens zijn per vandaag begonnen. Er zijn plannen voor de zomervakanties en voor het schooljaar daarna. De kinderen maken een grote overstap naar de middelbare scholen. Jongeren weer zullen een grote overstap richting beroepsonderwijs of wetenschappelijk onderwijs maken. De keuzes voor de vervolgopleiding zijn gemaakt. Het lijkt allemaal duidelijk eh helder, positief en veelbelovend.

Helaas niet voor iedereen. De vraag naar de zorg is de laatste jaren in Nederland enorm gegroeid, o.a. middels de bekende oorzaken als COVID-19, de vergrijzing, de vluchtelingenstromen, die maar niet ophouden en noem maar op.

Zo ook in de jeugdhulp in Nederland. Landelijk, regionaal, plaatselijk. Op alle niveaus is de vraag naar het goedgeschoolde en daadkrachtige personeel in de jeugdzorg in Nederland gegroeid. Al tweede decennia lang hebben we met een speciale groep van de nieuwkomers met eigen waarden en normen te maken. Het personeel uit buitenland. De hooggeschoolde specialisten en/of uitvoerend personeel voor in de productie en logistiek met eigen gezinnen en kinderen. Zij allemaal komen voornamelijk uit de Oost – Europa en voornamelijk uit Polen.

Het is niet vanzelfsprekend, dat de Poolse gezinnen met of zonder kinderen moeiteloos aan onze maatschappij in Nederland deelnemen. De taalbarrière is een bekende oorzaak, maar zeker niet de voornaamste. In het verleden heb ik zelf de Nederlandse les aan Polen in Tilburg verzorgd. Uit de ervaring weet ik, dat de personen uit Polen en/of Oost-Europa in het algemeen de Nederlandse taal redelijk snel en redelijk goed gaan beheersen. Dagelijks hebben we met de Poolse tolken en vertalers te maken. Nee, de Nederlandse taal is zeker niet de voornaamste reden van al die persoonlijke en maatschappelijke problemen, die de Poolse gezinnen en kinderen in Nederland ondervinden.

De problemen bij die gezinnen, waarmee wij, als jeugdzorgverleners in de regio Hart van Brabant en omstreken mee te maken hebben zijn veel complexer. Langdurig en veelal ingewikkeld. Zeker, als men de cultuur en de waarden en normen van die volkeren niet kent. Maar moet dat dan per se?

Nee, maar wij als de organisatie uit Tilburg, als de professionals in de jeugdhulp en de maatschappelijke begeleiding en ondersteuning hebben er altijd op aangedrongen om de samenwerking tussen de organisaties en instanties altijd te blijven verbeteren. “Schoenmaker, hou je bij je leest!” – zou je bijna moeten zeggen. Men kan niet iedereen in hokjes gaan stoppen, maar sommige doelgroepen hebben gewoon een eigen aanpak nodig. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat de professionals de samenwerking moeten blijven verbeteren, op alle niveaus. Landelijk, regionaal, plaatselijk.

De complexe problemen bij de gezinnen en kinderen in Nederland, die zijn er en moeten snel verholpen worden. Dat staat vast. Voor elke doelgroep is eigen aanpak vereist en alleen met de nauwe samenwerking tussen de organisaties, instanties, gemeenten zal het mogelijk zijn om in deze moeilijke tijden van tal van de maatschappelijk vraagstukken de betere toekomst voor elk gezin, voor elk kind in Nederland tegemoet te zien.

Pavel Shkarban

Manager Beleid Sociaal Juridisch Jeugdwet WMO WLZ

Pomoc Holandia

Poolse jeugd in Tilburg

Gisteren, 15 februari 2022 een constructieve bijdrage aan de vergadering van de Jeugdzorg professionals in Tilburg geleverd.

Vanuit ons perspectief als de Jeugdzorgprofessionals hebben we de problemen bij de Poolse jeugd in Tilburg en de oplossingen daarvan kort gepresenteerd en besproken. Ook hebben we persoonlijk met een aantal aanwezigen kennis gemaakt.

Onze organisatie – Pomoc Holandia werd als de enige SKJ geregistreerde organisatie uit Tilburg die zich specifiek bezighoudt met de Jeugd- en Gezinsbegeleiding van de burgers van Poolse afkomst in de regio Hart van Brabant voor deze bijzondere vergadering in het wijkcentrum MFA Zuiderkwartier Tilburg uitgenodigd.

Op de vergadering waren o.a. de professionals van de gemeente Tilburg, MEE De Meent Groep, Zorgbelang en de Contour de Twern aanwezig.

We bedanken iedereen voor de oprecht getoonde interesse in de langdurige en productieve samenwerking met onze organisatie.

Pomoc Holandia Utrecht bestaat op 1 mei precies 2 jaar!

Pomoc Holandia Utrecht bestaat op 1 mei precies 2 jaar. Wat begon als een klein bureautje met als hoofdtaak het doen van belastingaangifte voor buitenlandse (met name Poolse) werknemers, is inmiddels uitgegroeid tot een allround administratiekantoor.

De afgelopen 2 jaren waren een leerproces. We hebben leren omgaan met gecompliceerde belastingcasussen. We hebben zeer veel uiteenlopende administratieve vragen en verzoeken om assistentie gekregen: van registraties bij gemeenten, hulp bij het aanvragen van een DigiD, afsluiten van verzekeringen, openen en wijzigen van bankrekeningen en bovenal hulp bij ontslag en het aanvragen van WW. Elke keer moesten en moeten we ons op de hoogte stellen van de nieuwste regels en wetswijzigingen op elk gebied. Zo wordt onze kennis steeds uitgebreider. We zullen nooit uitgeleerd zijn, we verversen onze kennis elke dag.

We willen in de toekomst ons takenpakket uitbreiden naar budget coaching. We merken dat daar behoefte aan bestaat, maar het moet wel kunnen tegen een redelijke prijs. De meesten van onze clienten verdienen niet zoveel dat ze een budget coach op hun financien kunnen zetten. We zouden echter wel veel voor mensen kunnen betekenen. 

We willen ons verder orienteren of we iets zouden kunnen betekenen op het gebied van het uitzenden van personeel. Veel uitzendbureaus hebben niet het beste voor met hun personeel; ons bekruipt steeds vaker de wetenschap dat wij dat beter zouden kunnen doen.

Ook willen we onze kennis aangaande de Poolse belastingaangifte voor werknemers die in Nederland werken, verder perfectioneren. Recentelijk is de Poolse belastingwetgeving gecompliceerder geworden. We werken momenteel samen met een Poolse accountant in Poznań. Het zou fijn zijn, als we volledig leren omgaan met de zogenoemde Pit 36 ZG, zodat we ook dit aspect van de aangifte in eigen beheer kunnen doen.

In de afgelopen jaren hebben we erg genoten van de vaak fijne contacten met onze clienten. We voelen ons bevoorrecht dat mensen hun financien aan ons toevertrouwen; geld is een gevoelig onderwerp en we waarderen het gegeven vertrouwen dan ook enorm. 

Natuurlijk stuiten we op uitdagingen. Van clienten die te laat of niet betalen, tot mensen die niet begrijpen dat we de bureaucratie niet naar onze hand kunnen zetten, hoe graag we dat ook zouden willen. Een voorbeeld hiervan? Een client die niet in Nederland geregistreerd staat en niet begrijpt dat de Belastingdienst 3 jaar de tijd mag nemen voor een belastingteruggave. Soms bereikt ons dan de vraag of ze mogen betalen zodra ze hun teruggave ontvangen hebben; we leggen dan uit dat dat niet realistisch is en dat geen enkele accountant zo werkt. Meer in het algemeen: de muur van bureaucratie waarop we stuiten, met name bij de Belastingdienst, SVB en UWV, kunnen wij, maar ook andere accountants, niet met onze blote handen afbreken voor onze clienten, hoe graag we dat ook zouden willen. Lange wachttijden en termijnen zorgen soms voor onbegrip. Het zou goed zijn als onze clienten zich zouden realiseren, dat onze frustratie aangaande overheidsinstanties even groot is als de hunne.

We hopen in de toekomst wat meer naamsbekendheid te krijgen en onze clientele uit te breiden. Tenslotte nemen wij altijd dat stapje extra: heeft iemand een probleem met zijn werkgever, bijvoorbeeld omdat een jaaropgave of ontslagbrief ontbreekt? Wij bellen de werkgever. Moet iemand op gesprek komen bij het UWV? Wij gaan mee om te tolken en te begeleiden. We gaan diepgravend te werk en zijn pas tevreden als de client dat ook is.

Of we workoholics zijn? In zekere zin moeten we dat zijn, we hebben geen keuze! We hebben beiden ook andere bezigheden, en om een bedrijf tot een succes te maken moet je echt gemotiveerd zijn. En dat zijn we! 

Of onze verwachtingen, die we koesterden bij oprichting van ons bedrijf, waarheid zijn geworden? Dat is een vraag, die net als bij alle andere aspecten van het leven, door ons beantwoord wordt met: het is anders dan we verwachtten, maar niet minder leuk!

In de toekomst willen we nog nauwer samen te werken met ons zusterbedrijf, Pomoc Holandia Tilburg, en onze wederzijdse kennis en kunde nog sterker samen te bundelen.

We weten uiteraard niet wat de toekomst brengt, maar we hopen een grote autoriteit te worden op het gebied van begeleiding van Poolse werknemers in Nederland. Tegen al deze Poolse werknemers zouden we willen zeggen: Hebt u een probleem, wij lossen het voor u op. Ons gecombineerde geheime wapen is: wij, Angelique en Maja, zijn native Nederlands respectievelijk native Pools, 1 van elk! We zijn in staat om in alle schimmige gebieden van de Poolse en Nederlandse bureaucratie door te dringen door onze achtergrond. We zien u online!

Het Begeleidingsbureau Pomoc Holandia Utrecht

Tel: +(31)0640267016

Mail: utrecht@pomocholandia.nl

Internet: www.pomocholandia.nl

Bezoekadres:

Montaubanstraat 53

3701HN Zeist

Nederland

Bezoektijden (op afspraak):

Ma t/m Vr 10:00 – 17:00

Andere dagen en tijden mogelijk in overleg

KvK: 77920961

Vacature: Om het secretariaat van ons hoofdkantoor te ondersteunen

Vanwege de grote hoeveelheid werk binnen onze organisatie Pomoc zijn wij met spoed op zoek naar twee ambitieuze mensen die het secretariaat van ons hoofdkantoor willen gaan ondersteunen.

Wat worden jouw verantwoordelijkheden?

  • Telefoondienst (inkomende oproepen beantwoorden, sms’en en terugbellen)
  • Het beheren van de e-mailboxen, het beantwoorden van algemene vragen of het doorsturen van de vragen naar de juiste persoon.
  • Beantwoorden van vragen en reacties op social media.
  • Beheer bedrijfsagenda:

– inplannen van afspraken.

– annuleren van afspraken.

– medewerkers en relaties informeren over wijzigingen.

  • Het uitvoeren van alle toevertrouwde administratieve en secretariële taken (printen, scannen, enz.)
  • Ondersteuning bieden aan de verkoopafdeling (bijvoorbeeld het verwerken en verwerken van bestellingen, offertes en facturen).

Wat verwachten we van de kandidaat?

Je hebt een van nature begripvolle persoonlijkheid met sterke communicatieve en sociale kwaliteiten. Je bent service- en klantgericht. Je bent gedegen en communiceert goed in het Nederlands, Engels en Pools. Je wilt deel uitmaken van een goed team, je hebt veel ideeën en bent niet bang om erover in gesprek te gaan.

Gevraagd:

  • Minimaal Nederlands MBO opleidingsniveau, niveau 4 (of Pools equivalent);
  • Onberispelijke uitstraling
  • Ervaring met het Office-pakket.

Ons aanbod:

Mogelijkheid tot werken in een zeer flexibele functie. Je krijgt veel steun van ons team gecombineerd met volledige mogelijkheid voor je eigen bijdrage en ontwikkeling om jezelf te verbeteren;

Samenwerking in een enthousiast, ambitieus team dat alles doet voor de cliënten en voor elkaar;

Dit aanbod is voor iedereen. Ook blijvend werklozen die op zoek zijn naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden op de arbeidsmarkt (WW-uitkering, Ziektewet-uitkering, re-integratie) kunnen solliciteren.

Contactpersoon: Pavel Shkarban (Manager Beleid Sociaal Juridisch Jeugdwet WMO WLZ):

pavel@pomocholandia.nl of KLIK HIER

Pomoc Holandia SKJ registratie

Pomoc Holandia is in het beroepsregister van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) geregistreerd.

Met een SKJ-registratie laten we aan jeugdigen, ouders en opdrachtgevers zien dat wij de ervaring, kennis en vaardigheden hebben om goede hulp in complexe situaties te bieden. Ook laten we hiermee zien dat we continu aan onze vakbekwaamheid werken en in de kwaliteit van ons vak investeren.

Momenteel vinden de registraties bij / in de overige registers in Nederland plaats. Volg onze berichtgeving.

Registratienummer: 140027478

Register: Jeugd- en gezinsprofessional SKJ

Niveau: HSS SW Jeugd

Functie: Jeugd- en Gezinsprofessional

Vestigingsplaats: Tilburg

Coaching voor Poolse kinderen in Nederland

Kindercoaching:

  1. Spelenderwijs coachen
  2. Kind in balans
  3. Gevoel
  4. Gedragsproblemen
  5. Positief zelfbeeld
  6. Ontspanningsoefeningen voor kinderen
  7. Schoolobservatie
  8. Veiligheid
  9. Weerbaarheid
  10. Sociale interactie

Coaching dla rodziców

  • Wsparcie dla rodziców
  • Nowe spojrzenie na wychowanie

Kinderen en echtscheiding:

  1. Informatie- en adviescentrum Kinderen en Echtscheiding
  2. Bemiddeling
  3. Ouderschapsplan – geen bemiddeling
  4. Ouderschap gaat door (alleen op basis van verwijzing gemeente / huisarts)
  5. Individueel traject: Kind en scheiding – daarna WIJ

Stappen:

  1. Inschrijven
  2. Intake
  3. Jeugdplan / Plan van Aanpak
  4. Ondersteuning
De begeleiding van de Poolse volwassenen in Nederland

Komt u uit Polen en verblijft u tijdelijk of permanent in Nederland? Iedereen heeft weleens problemen. Als u ver van uw thuisland woont heeft u misschien de aanpassingsproblemen of u komt niet uit met de regels en wetten. De maatschappij in Nederland kan anders zijn met haar waarden, normen en tradities. Het kan voor u persoonlijke problemen opleveren.

Ook op het emotioneel niveau. Ons begeleidingsbureau heeft ervaren coaches in dienst. De uitgebreide coaching programma’s zijn beschikbaar om onze Poolse cliënten (weer) naar het goed functioneren in de maatschappij te leiden.

Ons aanbod voor de Poolse volwassenen:

  • Begeleiding huishoudelijk
  • Begeleiding zelfstandige administratie
  • Begeleiding psychische situatie 
  • Begeleiding gezinsrelaties
  • Begeleiding ouderschap
  • Ondersteuning sociale relaties

De mogelijkheden voor de Poolse volwassenen:

  • Intake / Consult
  • Eenmalig consult
  • Traject

Voor de particulieren: Klik HIER om een afspraak te maken.

Voor de verwijzers: Klik HIER voor meer informatie voor de verwijzers.

Word onze nieuwe Cliënt Adviseur! NL

I.v.m. de uitbreiding van onze dienstverlening zowel in ons hoofdkantoor in Tilburg als naar de andere regio’s in Nederland zijn we per direct op zoek naar de versterking van onze bestaande teams.

Woon jij in de regio Tilburg, Waalwijk, Helmond, Breda, Rotterdam, Westland, Den Haag, Amsterdam?

Dan is deze vacature voor jou!

Word onze nieuwe Cliënt Adviseur!

  • Er zijn verschillende soorten dienstverbanden
  • Flexibele werktijden mogelijk
  • Telefoon, Laptop, Auto van de zaak
  • Periodieke bijscholingen

Je werkt volgens de CAO Jeugdzorg in Nederland, maar begeleidt zowel de jeugdigen de families als de (alleenstaande) volwassenen. Tevens verleen je advies en voert de werkzaamheden uit zowel voor onze private als bedrijfsmatige cliënten, de zorginstellingen, maatschappelijk werk, de gemeenten en overige overheidsinstellingen en instituten.

Je verdient conform de salarisschalen van de CAO Jeugdzorg:

  • Ondersteunde functie: vanaf 1990,00 euro bruto op basis van fulltime dienstverband + de volledige kostenvergoeding.
  • Primair Proces: vanaf 2300,00 euro bruto op basis van fulltime dienstverband + de volledige kostenvergoeding.

Gevraagd:

– Toegestane opleidingen:

  • Afgeronde Nederlandse MBO opleiding Pedagogisch Medewerker
  • Afgeronde Nederlandse HBO opleiding Pedagogisch Medewerker
  • Afgeronde Nederlandse HBO opleiding Ambulant Hulpverlener
  • Afgeronde Nederlandse HBO opleiding Jeugd- en Gezinsprofessional
  • Afgeronde Nederlandse HBO opleiding Pedagogiek
  • Afgeronde Nederlandse HBO opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening
  • Afgeronde Poolse HBO opleiding, bovenstaande studierichtingen

– Kennis van de Nederlandse taal op B1 niveau;
– Kennis van de Engelse taal;
– Kennis van de Poolse taal.

Solliciteren: https://pomocholandia.nl/wakaty/

De sollicitatieprocedure verloopt in 3 ronden. Men krijgt altijd een reactie naar aanleiding van de sollicitatieactiviteit(en).

Voor vragen en/of opmerkingen kan men zich wenden tot Pavel Shkarban, Manager Beleid Sociaal Juridisch Jeugdwet WMO: pavel@pomocholandia.nl

De Cadeaukaart voor uw Poolse werknemers

Om aan de verwachtingen van onze cliënten te voldoen, introduceren we vanaf januari 2021 De Oplaadbare Cadeaukaart!

Het is een zeer goede oplossing voor Poolse werknemers die vaak van onze diensten gebruik maken – bij de aankoop van zo’n kaart of bij het cadeau geven bespaart men tot wel 250 euro!

Zo’n kaart kan bijvoorbeeld voor consulten van een half uur of voor consulten van een uur en/of voor andere diensten gebruikt worden – uiteraard volgens onze prijslijst.

Pomoc Holandia – Het begeleidingsbureau voor de Poolse burgers in Nederland.

  • Persoonlijke begeleiding
  • Jeugd- en Familiebegeleiding
  • Maatschappelijke ondersteuning
  • Re – integratie

Motiveer uw Poolse werknemers door uw betrokkenheid te verleggen!

Uw personeel is uw kapitaal. U heeft er veel voor over, maar niet alles. Personeel kan immers een zware kostenpost zijn. Er zijn gelukkig slimme manieren om te besparen op personeelskosten.

Veel ondernemers uit het mkb en grootbedrijven hebben onvoldoende tijd of geld om in slagvaardig Pools personeel te investeren. Maar bedrijven die hun mensen fit, energiek en gemotiveerd willen houden kunnen beroep doen op het begeleidingsbureau Pomoc Holandia uit Tilburg.

De Cliënt Adviseurs nemen veel ongepland werk uit uw handen. Zo begeleiden zij de (nieuwe) Poolse werknemers in het:

  • Huisvesting
  • Administratieve zaken
  • Gezinsbegeleiding
  • Jeugdbegeleiding
  • Trainingen
  • Workshops
  • Taallessen
  • Financiële zaken
  • Overig, maatwerk

De Cliënt Adviseurs van Pomoc Holandia kunnen goed luisteren, open vragen stellen, doorvragen, feedback geven en samenvatten wat er leeft onder uw medewerker(s).

De cadeaukaart voor uw Poolse werknemers.

Prijzen

Per stuk:

BedragWaardeVoordeel (EURO)
25250
5052,52,5
10011010
150172,522,5
20024040
250312,562,5
30039090
350472,5122,5
400560160
450652,5202,5
500750250

Vanaf 5 stuks:

BedragWaardeVoordeel (EURO)
23,75251,25
47,552,55
9511015
142,5172,530
19024050
237,5312,575
285390105
332,5472,5140
380560180
427,5652,5225
475750275

Oplaadbaar

De kaart is uiteraard oplaadbaar. Dat betekent, dat de houders zelf de kaarten kunnen opwaarderen, maar dat kan ook door iemand anders, bijvoorbeeld voor het voordeliger afnemen van de Nederlandse les en/of een cursus door uw werknemer.

Bestellen

Neem contact op d.m.v. het onderstaande bestelformulier. We nemen zo spoeding contact met u op om uw wensen en de mogelijkheden te bespreken:

    Het begeleidingsbureau voor de Poolse burgers in Nederland.