2de spoor

Re-integratie 2e spoor traject?

Als re-integratiebureau ondersteunt Pomoc Holandia werkgevers en werknemers ook bij re-integratietrajecten op het zogenoemde ‘re-integratie 2e spoor’. Deze route van re-integratie start als een werknemer langdurig arbeidsongeschikt is en er binnen de organisatie van de werkgever geen passend werk beschikbaar is. Dan zoeken we samen naar een passende functie bij een nieuwe werkgever.

Geen geschikte baan voor uw werknemer?

Als een werkgever geen geschikt werk kan aanbieden voor re-integratie, is de werkgever verplicht om een 2e spoor traject in te zetten. Vervolgens geeft hij de medewerker intensieve ondersteuning bij het vinden van een geschikte baan bij een nieuwe werkgever. Deze verplichting uit de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) wordt meestal uitbesteed aan een re-integratiebureau, gespecialiseerd in begeleiden en bemiddelen voor re-integratie voor spoor 2 (zoals Pomoc Holandia).

Let op!

De mening dat er geen geschikte baan bij de werkgever is, moet zorgvuldig worden gemotiveerd. Dit is ook een taak voor een arbeidsexpert.

Waarom een spoor 2 traject bij Pomoc Holandia?

Als u kiest voor een re-integratietraject 2e spoor bij Pomoc Holandia dan kiest u voor een korte doorlooptijd, een persoonlijke benadering en ondersteuning van deskundige adviseurs (arbeidsdeskundigen, loopbaancoaches, jobhunters). Voor een succesvol traject zijn snelheid, daadkracht, duidelijkheid, maatwerk en persoonlijke aandacht cruciaal. Benut hiervoor onze kennis en jarenlange ervaring. Meer over onze aanpak vindt u hieronder (bij werkwijze). Wilt u meer weten? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Hieronder geven wij u een indruk van onze werkwijze bij een re-integratie spoor 2 traject.

  1. Intake

We voeren het eerste gesprek met de cliënt om de wensen en mogelijkheden correct te identificeren. Het is ook een inleiding van de persoonlijke adviseur, die een vast aanspreekpunt blijft voor het hele proces. De bevindingen worden vastgelegd in een rapport.

Onze begeleiding blijft individueel. Na het kennismakingsgesprek zal worden aangegeven welke activiteiten en hulpmiddelen in de praktijk zullen worden gebruikt.

  1. Introspectie

In dit stadium is de cliënt zich (meer) bewust van zijn eigen sterke punten, kwaliteiten en mogelijkheden. De cliënt leert proactief te zijn en weerstand en verandering het hoofd te bieden. Tijdens persoonlijke (coaching) gesprekken en specifieke taken leert hij / zij zijn sterke punten, motivaties en kansen te herkennen en stelt hij grenzen.

Daarnaast staat beroepskeuze centraal. Beroepsoriëntatie is erop gericht om de werknemer in staat te stellen een realistisch en relevant beroep voor de arbeidsmarkt te formuleren, dat overeenkomt met zijn of haar kwaliteiten, vaardigheden, valkuilen, trainingen en beperkingen. Op het einde van deze fase heeft de klant een realistisch beeld gevormd van de professionele richting waarin hij wil werken en de klant weet of een professionele keuze mogelijk en realistisch is.

  1. Solliciteren

In deze fase staat het solliciteren en het onafhankelijk aanspreken van werkgevers centraal. De klant ontvangt informatie over de arbeidsmarkt, stelt een CV op, schrijft een sollicitatiebrief en voert een interview uit.

Met een goed beeld van een persoonlijk profiel en een voldoende focus op de arbeidsmarkt, wendt de klant zich actief tot potentiële werkgevers. De begeleiding hier is erg belangrijk en wordt uitgevoerd door een vaste programmacoördinator. De cliënt leert ook effectief online te werken en sociale netwerken te gebruiken.

  1. Jobhunting

Om een ​​baan te vinden, is de cliënt bekend met de zoekmachines. Deze handige tool verzamelt alle gepubliceerde vacatures van verschillende werkgevers en banen. Dit bespaart tijd, die nu kan worden besteed aan kwaliteit sollicitaties. Onze procesadviseur helpt bij het zoeken naar een baan, zoeken naar zogenaamde “verborgen vacatures” (veel vacatures worden ingevuld zonder openbare publicatie) en zoeken naar werkgevers die overeenkomen met het zoekprofiel.